LYDEN AF DE SKULDRE VI STÅR PÅ – GENOPSÆTNING

Aarhus Teater. Store scene 31.01.20 – 14.03.20

Remixet af Simon Kvamm
Musik arrangeret af Anders Boll og Marie Koldkjær Højlund

Iscenesættelse: Nicolei Faber
Scenografi og kostumedesign: Christian Albrechtsen
Dramaturgi: Hanne Lund Joensen
Musikere: Esben Inglev og Marie Koldkjær Højlund
Koreografi: Marluze da Cruz og Rebekka Lund
Lysdesign: Mathias Hersland
Lyddesign: Lars Gaarde
Korledelse: Ingeborg Højlund

Medvirkende: Nanna Bøttcher, Marie Marschner, Mark Linn, Anders Baggesen, Mikkel Becker Hilgart, Lisbeth Balslev, Marluze da Cruz, Arian Kashef og Aarhus Teaters Kor: Clara Skaarup Sørensen, Carina Hartmann Olsen, Emilie Jarling Trolle, Claes Sønderriis, Peter Gomez, Peter Rothgardt Borg, Sigrid Vibe Kristensen, Tine Dynæs Juhl, Erik Fjendbo Lindstrøm, Kristoffer Vindum

Fotograf: Emilia Therese

Reumert vinder af Årets Musikteaterforestilling og Årets Scenedesign 2018.

Børsen:
Stjerner
“Det her er ubetinget den bedste, flotteste og mest seværdige teaterkoncert jeg har set på dansk grund. Nogensinde. Der er kun et at gøre: Køb billet.” – Lars Wallenberg

Information:
“Lyden af de skuldre, vi står på, er en storladen og dog helt stram og stringent teaterkoncert fuld af musik og krop.” “Forestillingen er intet mindre end en skønhedsåbenbaring.”- Anne Middelboe Christensen

Jyllandsposten:
Stjerner
“Skulderlyden er en af de visuelt mest vellykkede teaterkoncerter, jeg har set. …Blændende smukke og vokalt ørerislende nyfortolkninger af danske sange og salmer. … som helhed er forestillingen tydeligvis født i kærlighed og respekt for materialet – og med et skønt glimt i øjet. ” – Henrik Lyding

Gaffa:
Stjerner
“Det hele virker fra første færd gennemarbejdet og velproduceret. Stemning og scenografi skifter dynamisk fra scene til scene. Aftenens gennemgående tema er det gamle møder det nye, hvor gamle sange og salmer får nyt liv.”- Trine Østergaard

CPHCulture:
Stjerner
” Sjældent har man set en så konsekvent gennemført teaterkoncert på dansk grund, og med et originalt visuelt udtryk som scenografen Christian Albrechtsen og iscenesætter Nicolei Faber er mestre for.”

Aarhusupdate:
Stjerner
I hvert fald er forestillingen en overflødighedshorn af udtryk, og det er især lysdesignet, den gennemgående elektroniske lyd og naturligvis iscenesættelsen af Nicolei Faber, der fører os umærkeligt fra bondepar med høtyv, via landsoldat med tornyster og brudgom i smoking, til dance club stjerner i sølvdragter.” – Morten Hede

Teaterkikkerten:
Stjerner
Lyden af de skuldre vi står på rummer på én gang noget nostalgisk og noget futuristisk. Den indrammer fortiden, nutiden og fremtiden og skildrer mange facetter af den menneskelige eksistens. Den bliver på én gang fællesskabets stemme og individets eget associations- og fortolkningsrum, og kan ses som en kærkommen påmindelse om den banale pointe det er, at noget og nogen går forud for vores eksistens på jorden, ligesom noget følger efter.” – Julia Tonsberg

Den 4. væg:
Stjerner
“Hvis man på forhånd frygtede præmissen om at smække hårde beats og autotune på den danske sangskat, kan man roligt ånde lettet op fra første elektroniske beat. Musikken fungerer upåklageligt, spillet live på henholdsvis dame og kongesiden, og det er alt fra klassisk pop til hardcore-electronica.” – Rasmus Borst

Scenekanten:
Stjerner
“Jeg blev som publikum simpelthen ført gennem en montage af sange iscenesat med stilrenhed, som både var simpel og overdådig. Sangene udgjorde hele forestillingens kerne og var limen mellem montagerne.Lys, farver, dans og scenografi med alt fra blomster til diskokugler understøttede sangene og gjorde dem nærmest ophøjede. Men ofte blev den lidt hellige stemning brudt af en meget konkret og lidt komisk brug af udsmykning så som kroppe med et stort hybenbær-hoved eller levende snebolde med runde hvide dynejakker og vinterhue.” – Marie Vernegreen Christensen

Peripeti:
“Her kommer instruktør Nicolei Fabers afgørende indflydelse ind. Han har magtet at styret dette komplekse maskineri på en sådan måde, at forestillingen samlet set aldrig vælter til det nationalromantiske, eller ind i den anti-nationalistiske. Forestillingen sætter – i nogle af de tolkninger og kommentarer, der ligger i musik, scenografi, kostumer og spillet – eftertanken i sving.” – Janek Szatkowski

Kulturmor.dk:
“Intet virker overflødigt eller unødigt. Det er ganske enkelt en seværdig og helstøbt teaterkoncert. … Lyden af de skuldre vi står på byder ikke på den traditionelle udgave af de gamle folkeviser og sange. Men den griber ind i essensen af dem og bringer dem frem til i dag i nye, fine versioner i Nicolei Fabers overraskende velkomponerede iscenesættelse.” – Trine Wøldiche

Kulturkongen:
Stjerner
“Teaterkoncerten har plads til både melankoli og fest, men det er helt klart festen, jeg som publikum drages af. Det er en elektronisk fest, man gerne vil med til, og der er en stor musikalsk oplevelse i vente, hvis man tager ind og ser forestillingen.” – Christina Olesen