EN KVINDE UDEN BETYDNING

Aarhus Teater

Manuskript Oscar Wilde

Iscenesættelse Nicolei Faber

Scenografi og kostumer Christian Albrechtsen

Medvirkende Mette Horn, Mathias Sprogøe Fletting, Inge Sofie Skovbo, Kjartan Hansen, Mette Døssing, Kim Veisgaard, Anne Plauborg, Nanna Bøttcher, Christian Hetland, Julie Buch-Hansen, Anders Baggesen, Jacob Madsen Kvols, Bue Wandahl.

Lyddesign Kim Engelbredt

Lysdesign Anders Kjems

Fotograf Anna Marín Schram

Weekendavisen:
“Instruktør Nicolei Faber og scenograf Christian Albrechtsen har ladet forestillingen, hvis forlæg trods alt er mindre farceagtig end den samtidige Bunbury, udspille sig på en til lejligheden bygget kæmpekarrusel. Den hvidgyldne forlystelse er næsten 7 meter høj og dekoreret med de fineste udskæringer og lysende lamper. Her har vi både den konkrete spilleflade og det kildrende symbol på en kultur, der nok har bobler i glassene og sin egne frankofile butler, men som snurre i ring.”
– Aske Hedegaard Boye

Århus Stiftstidende:
Stjerner
“Der er både visuel pragt, interessante replikker, nutidsrelevant indhold og flotte skuespilpræstationer i Oscar Wildes ”En kvinde uden betydning””
– Kirsten Dahl

Teateranmeldelser.dk:
Stjerner
“Der er mange ting at glæde sig over i Aarhus teaters opsætning af En Kvinde Uden Betydning.”- Bjarke Eijgendaal

Kulturkampen Tv2 Østjylland:
5 Stjerner

Kristelig dagblad:
Stjerner
” Smuk, smuk, smuk. Så let kan den beskrives, den ekstravagante karrusel, som Aarhus Teater har opført i Scala-salen. En klassisk karrusel i fransk stil med spejle, stuk-dekorationer, rosetter og guldmaling. I Nicolei Fabers iscenesættelse af Oscar Wildes ”En kvinde uden betydning” fra 1893 er karrusellen centrum for overklassens dekadence og et symbol på dens tomgang. – Lise Majgaard

Jyllandsposten:
Stjerner
“Det kniber med stilkomedien på Aarhus Teater. Til gengæld får vi et stærkt kærlighedsdrama i denne sjældent spillede Oscar Wilde-komedie.” – Henrik Lyding

Mortenhede.dk:
Stjerner
“Nærmest i åndelig forlængelse af scenografien bevæger aktørerne sig rundt på scenen i en ekstraordinært præcis iscenesættelse af instruktør Nicolei Faber. Alle anledninger til at understøtte Oscar Wildes tekst bliver grebet. Alle muligheder for at implementere komiske gags, skæve pointer og karakterunderstøttende effekter bliver udnyttet. Sceneskift, entréer og sortier er minutiøst arrangeret – kompleks som en symfoni, og præcis som en ballet.”- Morten Hede

Information:
“Og det gør så instruktøren Nicolei Faber og scenografen Christian Albrechtsen på Aarhus Teater. En kvinde uden betydning fortolkes i hvert fald netop så overdådigt og overdrevet, at det matcher Oscar Wildes sans for det opsigtsvækkende og arrogante.” – Anne Middelboe Christensen

CPHCulture:
4 Stjerner
“Nicolei Fabers iscenesættelse viser ellers, at han har forstået teksten og evner at bygge op til den bidende afsluttende replik.”

Kulturkupeen:
Stjerner
“Lilleputverdenen drejer og kører uden mål og med. Godt tænkt og vel udnyttet, når drejeskiven befolkes af smukke kvinder i den røde farves mange afskygninger, mens herrerne naturligvis er i sort.” – Ulla Strømberg

Ungtteaterblod.dk:
4
 Stjerner
“Aarhus Teater har denne gang valgt at opsætte en klassiker uden at forsøge at presse den ind i en nutidig kontekst – og det skal de have stor ros for!” – Lea Damgaard

Den4vaeg.dk:
4 Stjerner
“Instruktør Nicolei Faber og scenograf Christian Albrechtsen formår at forvandle til tider lange dialoger og tunge dramaer til noget let spiseligt i En kvinde uden betydning, der rummer karikerede figurer og skøn komik, som er udført af et hold fantastiske skuespillere. – Mads Andersen