Cyrano De Bergerac – Odense Teater

Manuskript: Martin Crimp

Oversættelse: Niels Brunse

Iscenesættelse: Nicolei Faber

Komponist: Hannah Schneider

Scenografi og kostumer: Mie Riis

Koreografi: Esther Lee Wilkinson

Lysdesign: Simon Holmgreen

Lyddesign: Kim Malmose

Dramaturg: Mathias Rosenkrands Bech og Sosha Teperowska

Medvirkende: Benjanmin Kitter, Cecilie Gerberg, Mathias Bøgelund, Natalí Vallenspir Sand, Claus Riis Østergaard, Louise Davidsen, Niels Skovgaard Andersen, Haesam Jakir, Alexander Clement, Ayshan Qvortrup, Ludvig Brostrup, Rosemarie Mosbæk, Andreas Dissing Hyttel og Anders Skov Madsen.

Foto: Emilia Therese

Information:

“På Odense Teater har Cyrano-skuespilleren ingen ekstranæse. Her står Benjamin Kitter med sit eget skønne fjæs uden mærkelige påsætninger. Det er et af de grundlæggende greb i Nicolei Fabers fremragende iscenesættelse: At den store næse bare er en tilfældig hån, akkurat lige så tilfældig som al anden mobning er det. Næsen bliver bare et symbol på den anderledeshed, som kan sætte mennesker uden for fællesskabet.” – Anne Middelboe Christensen

Iscene:

5 Stjerner

“Den altoverskyggende stjerne på scenen er Benjamin Kitter. Hans Cyrano er ganske enkelt sprudlende. De tre timer, forestillingen varer, flyver afsted, mens vi følger ham gennem første akts morsomheder ind i anden akt, hvor uventede tårer til slut triller ned af mine kinder.” – Trine Wøldiche

Cphculture:

5 Stjerner

“Odense Teater tager med denne imponerende, intelligente og vittige opsætning CYRANO DE BERGERAC ind i en ny tid, og udløbsdatoen for teksten er atter udsat med et par århundreder” – Michael Søbye

Ungtteaterblod:

5 Stjerner

“Iscenesætter Nicolei Faber giver fortællingen både liv og død, og vi bliver mindet om både kønnenes, krigenes og ikke mindst kærlighedens kampe, som stadig er iboende i os mennesker. Vi er vidner til kunstens kamp i både krig og ikke mindst i kærlighed, og dét er i denne kamp, at historien rigtig fungerer. Samtidig holder han tungen lige i munden, når det hele mikses i denne moderne bearbejdelse, så teksten ikke føles det mindste bedaget.” – Christian Skovgaard Hansen

Politiken:

4 Stjerner

“Benjamin Kitter går i storforførende aktion som Cyrano med sin potente karisma og suveræne magt over ordene, mens der er en drenget uskyld over Mathias Bøgelunds Christian, der charmer som en flabet unghund. Det umulige makkerskab mellem de to mænd er utrolig fint skildret: inderligt afhængige af hinanden, og samtidig konkurrerer de på livet løs.” – Monna Dithmer

RUST:

4 Stjerner (ud af 5)

“Hvis der er noget, denne forestilling ikke mangler, så er det nerve! Fra start til slut spilles ’Cyrano’ med så meget intensitet, at du drages fuldstændig ind i historien hele vejen igennem. Især dialogerne spilles med den perfekte blanding af nerve og ro, så hver eneste levering er en overraskelse. Rytmen knækkes konstant, mens det samtidig føles som én lang medrivende symfoni.” – Naja Bæk

Migogodense:

5 Stjerner

“Forestillingen stråler i sin kombination af klassisk teatertradition og modige moderne greb.” – Morten Givskud

Kjerteminde avis:

5 Stjerner

“Martin Crimps udgave af den franske klassiker har budskaber på mange planer og spilles glimrende i to vidt forskellige akter på Odense Teater.” – Sven Novrup

Weekendavisen:

“Ja, Benjamin Kitter gør det bedre end godt og er befriet for enhver slags forstyrrende næseprotese: Han er blændende som hårdkogt og udspekuleret softboy. I hans gestaltning bliver Cyrano både kynisk, manisk og uimodståelig i sin forelskelse.”  – Amalie Langballe

Sceneblog:

4 Stjerner

“I en scenografisk gråtoneverden af Mie Riis boltrer både rim og kærlighed sig på døre og vægge, mens Odense Teaters huskoreograf Esther Lee Wilkinson har lagt en kåbe af bevægelsesmønstre ud over skuespillerne – ikke som snærende bånd, men snarere som en forløsende fortællemåde, og helt naturligt som et uundværligt bidrag til de smukke tableauer som Faber maler på scenen” – Casper Koeller

Fyns Stifttidende:

4 Stjerner

“Cyrano er en krævende, men også vedkommende forestilling” – Anette Hyllested

Kulturkupeen:

4 Stjerner

“Med Benjamin Kitter har Odense Teater den rette og indlysende Cyrano.” – Ulla Strømberg

Klub/u:

5 Stjerner

“Det er imponerende at se at Odense Teater formår at bringe et skuespil fra 1600-tallet i live, og sætte den i nyt perspektiv i den moderne samfund. Den franske klassiker formår at ramme et nutidigt publikum med masser af sproglig karisma og 4.vægsbrud, og man er fra start til slut grebet af en rørende fortælling, der både resonerer med fortiden og rører ved nutiden. Cyrano De Bergerac er endnu en af Odense Teaters mange bemærkelsesværdige iscenesættelser, og en oplevelse man ikke bør gå glip af ” – Marie Skeem

Ruder7:

5 Stjerner

“Første akt er på godt halvanden time og hele forestillingen inklusive pause på tre timer, men de flyver af sted” – Sven Novrup

Kulturkongen:

6 Stjerner

Til de der endnu ikke har købt billetter til Cyrano de Bergerac.. KØB- KØB -KØB! – Camilla Jensen