Biografi


Født 1982. Uddannet instruktør fra Den Danske Scenekunstskole (2014). Debuterede på Aalborg Teater med iscenesættelsen af Beton (2014) som modtog en Reumert for årets forestilling. Nicolei Faber har siden iscenesat forestillinger over hele landet. På det Kongelige Teater Lars Von Triers Riget (2018, 2019) og Æsops Fabler (2017). På Aarhus Teater Lyden af de skuldre vi står på (2017, 2020) og Wildes En kvinde uden betydning (2016). Lyden af de skuldre vi står på modtog en Reumert for årets musikteaterforestilling. På Aalborg Teater Markmanns Beton (2014) Mayenburgs Perplex (2013) Kalallitt Aalborgimiittut (2015) og Markmanns Drengen der ville være vægtløs (2017). Sidstnævnte blev nomineret til 5 Reumertpriser. På Odense Teater Woody Allens Blue Jasmine(2020) F. Scott Fitzgeralds Den store Gatsby (2019) Lars Von Triers Direktøren for det hele (2018) Mouawads Forbrændt (2018) og Bang Foss Døden kører audi (2016). Har iscenesat Sanderhoffs Sexpol (2018) for Teater Stuk/Grob, Colling Nielsens Sidst på dagen er vi alle mennesker (2016) for Mammutteatret/Siloen, Geiselmanns Duerne (2016) for Teatret Vårt samt iscenesat og udviklet Hjælp! (2015) Flyvene Grise/Republique.

Portrait of Nicolei Faber

Under sin skolegang lavede Nicolei Faber moderne fortolkninger af Dostojevskijs Idioten (2013), Tjekhovs Mågen under titlen, Nina and the symphony of sorrowful songs (2014) og Fosses Mor og barn (2012). Fabers fortolkning af Stindbergs Påske Eleonora (2011) vandt prisen for bedste forestilling på teaterfestivalen FIST07 i Beograd.

Nicolei Fabers dramatiseringer af RigetDen Store Gatsby og Blue Jasmine kan rekvierers hos Nordiska. Dramatiseringen af Døden kører Audi hos Gyldendal.

Modtog i 2020 Brødrene Hartmanns Fonds Diplompris, som årligt gives til et ungt talent inden for det videnskabelige, kulturelle eller humanitære område, som påskønnelse og opmuntring for deres indsats.

Uddannelse:

Teater instruktør – Statens Scenekunstskole 2010-2014
Skuespiller – GITIS Scandinavia 2001-2004

Iscenesættelser:

2023

STALINS DØD – Nørrebro Teater

2022

KONGERNES FALD – Teater Nordkraft

FODBOLD, FODBOLD, FODBOLD – Det Kongelige Teater

JORDENS SANG – Copenhagen Phil

MARIA – Odense Teater

2021

KEJSEREN AF PORTUGALIEN – Betty Nansen Teatret – aflyst pga. corona
STALINS DØD – Nørrebro Teater – udsat pga. corona

2020

BLUE JASMINE – Odense Teater
LYDEN AF DE SKULDRE VI STÅR PÅ(Genopsætning) – Aarhus Teater

2019

DEN STORE GATSBY – Odense Teater
RIGET(Genopsætning) – Det kongelige Teater

2018

DIREKTØREN FOR DET HELE – Odense Teater
SEXPOL – Teater Stuk/Teater Grob
RIGET – Det Kongelige Teater
FORBRÆNDT – Odense Teater

2017

ÆSOP FABLER – Eventministeriet/Det Kongelige Teater
LYDEN AF DE SKULDRE VI STÅR PÅ – Aarhus Teater
DRENGEN DER VILLE VÆRE VÆGTLØS – Aalborg Teater

2016

DUERNE – Teatret Vårt
EN KVINDE UDEN BETYDNING – Aarhus Teater
SIDST PÅ DAGEN ER VI ALLE MENNESKER – Mammut Teatret/Betty Nansen
DØDEN KØRER AUDI – Odense Teater

2015

KALALLITT AALBORGIMIITTUT – Aalborg Teater
ROMEO OG JULIE 8.0 – C:ntact/Betty Nansen
HJÆLP! – De flyvende grise/republique

2014

BETON – Aalborg Teater
NINA AND THE SYMPHONY OF SORROWFUL SONGS – Den Danske Scenekunstskole
LEVITATE – Den Danske Scenekunstskole

2013

CORPUS -Den Danske Scenekunstskole/Huset Teater
PERPLEX – Aalborg Teater
IDIOTEN – Den Danske Scenekunstskole

2012

MOR OG BARN – Den Danske Scenekunstskole

2011

ELEONORA -Den Danske Scenekunstskole

Priser:

BRØDRE HARTMANNS DIPLOMPRIS (2020)
LYDEN AF DE SKULDRE VI STÅR PÅ

Reumert. Årets Musikteater Forestilling (2018)

BETON

Reumert. Årets Forestilling (2015)

ELEONORA

Best performance FIST07 (2012)

Andre priser til forestillinger:

LYDEN AF DE SKULDRE VI STÅR PÅ

Reumert Årets Scenedesign Christian Albrecthsen / Mathias Hersland

DRENGEN DER VILLE VÆRE VÆGTLØS

Reumert Talentpris(Skuespil) Nanna Skaarup Voss

SIDST PÅ DAGEN ER VI ALLE MENNESKER

Reumert Talentpris(Skuespil) Simon Sears

BETON

Reumert Årets Dramatiker Thomas Markmann

Reumert nomineringer:

DRENGEN DER VILLE VÆRE VÆGTLØS

Bedste kvindelige hovedrolle – Ena Spottag
Bedste kvindelige birolle – Hanne Windfeld
Bedste scenografi – Christian Albrechtsen
Bedste manuskript – Thomas Markmann

Legater:

Statens Kunstfonds arbejdslegat – 2019
Statens Kunstfonds arbejdslegat – 2016
Statens Kunstfonds udviklingsrejselegat – 2015
Statens Kunstfonds Directors lab. – 2015