Biografi
Født 1982. Uddannet instruktør fra Den Danske Scenekunstskole (2014). Debuterede på Aalborg Teater med iscenesættelsen af Beton (2014) som senere modtog en Reumert for årets forestilling. Nicolei Faber har siden iscenesat forestillinger over hele landet. På det Kongelige Teater Lars Von Triers Riget (2018, 2019) Szklanys Fodbold, Fodbold, Fodbold (2022) og Æsops Fabler (2017). På Aarhus Teater Natten (2023), Lyden af de skuldre vi står på (2017, 2020) og Oscar Wildes En kvinde uden betydning (2016). Lyden af de skuldre vi står på modtog en Reumert for årets musikteaterforestilling. På Aalborg Teater Markmanns Beton (2014) Mayenburgs Perplex (2013) Kalallitt Aalborgimiittut (2015) og Markmanns Drengen der ville være vægtløs (2017). Sidstnævnte blev nomineret til 5 Reumertpriser. På Odense Teater Martin Crimps Cyrano De Bergerac (2024) Simon Stephens Mågen (2024) og Maria (2022, 2024) Woody Allens Blue Jasmine (2020) F. Scott Fitzgeralds Den store Gatsby (2019) Lars Von Triers Direktøren for det hele (2018) Mouawads Forbrændt (2018) og Bang Foss Døden kører audi (2016). Nicolei blev nomineret til en Reumert som årets instruktør for sin iscenesættelsen af Mågen. Derudiver har han iscenesat Stalins Død (2023) for Nørrebro Teater, Kongernes Fald (2022) for Teater Nordkraft, Jordens Sang for CphPhil (2022) Sanderhoffs Sexpol (2018) for Teater Stuk/Grob, Colling Nielsens Sidst på dagen er vi alle mennesker (2016) for Mammutteatret/Siloen, Geiselmanns Duerne (2016) for Teatret Vårt samt iscenesat og udviklet Hjælp! (2015) Flyvene Grise/Republique. Flere af Nicolei dramatiseringer har fået nyt liv i andres iscenesættelser. Riget på Oslo Nye og Helsingborg Stadsteater. Den Store Gatsby på Göteborg Stadsteater.
Under sin skolegang lavede Nicolei Faber moderne fortolkninger af Dostojevskijs Idioten (2013), Tjekhovs Mågen under titlen, Nina and the symphony of sorrowful songs (2014) og Fosses Mor og barn (2012). Fabers fortolkning af Stindbergs Påske Eleonora (2011) vandt prisen for bedste forestilling på teaterfestivalen FIST07 i Beograd.
Ud over sit arbejde som iscenesætter har Nicolei siddet i bestyrelsen for Foreningen Af Danske Sceneinstruktører, samt været eksternt medlem af dramaturgiat på Odense Teater. Han har flere gange siddet i optagelsesjuryen på Den Danske Scenekunst skole, hvor han også løbende har undervist henholdsvis på skuespil- og instruktørlinjerne.
Nicolei Fabers dramatiseringer af Riget, Den Store Gatsby og Blue Jasmine kan rekvierers hos Nordiska. Dramatiseringen af Døden kører Audi hos Gyldendal.
Modtog i 2020 Brødrene Hartmanns Fonds Diplompris, som årligt gives til et ungt talent inden for det videnskabelige, kulturelle eller humanitære område, som påskønnelse og opmuntring for deres indsats.
Uddannelse:
Teater instruktør – Statens Scenekunstskole 2010-2014
Skuespiller – GITIS Scandinavia 2001-2004
Iscenesættelser:
2025
SNEDRONINGEN – Det Kongelige Teater
2024
DRØM OM EFTERÅRET – Aalborg Teater
CYRANO DE BERGERAC – Odense Teater
MÅGEN – Odense Teater
MARIA (Genopsætning) – Odense Teater
2023
NATTEN – Århus Teater
STALINS DØD – Nørrebro Teater
2022
KONGERNES FALD – Teater Nordkraft
FODBOLD, FODBOLD, FODBOLD – Det Kongelige Teater
JORDENS SANG – Copenhagen Phil
MARIA – Odense Teater
2021
KEJSEREN AF PORTUGALIEN – Betty Nansen Teatret – aflyst pga. corona
STALINS DØD – Nørrebro Teater – udsat pga. corona
2020
BLUE JASMINE – Odense Teater
LYDEN AF DE SKULDRE VI STÅR PÅ(Genopsætning) – Aarhus Teater
2019
DEN STORE GATSBY – Odense Teater
RIGET(Genopsætning) – Det kongelige Teater
2018
DIREKTØREN FOR DET HELE – Odense Teater
SEXPOL – Teater Stuk/Teater Grob
RIGET – Det Kongelige Teater
FORBRÆNDT – Odense Teater
2017
ÆSOP FABLER – Eventministeriet/Det Kongelige Teater
LYDEN AF DE SKULDRE VI STÅR PÅ – Aarhus Teater
DRENGEN DER VILLE VÆRE VÆGTLØS – Aalborg Teater
2016
DUERNE – Teatret Vårt
EN KVINDE UDEN BETYDNING – Aarhus Teater
SIDST PÅ DAGEN ER VI ALLE MENNESKER – Mammut Teatret/Betty Nansen
DØDEN KØRER AUDI – Odense Teater
2015
KALALLITT AALBORGIMIITTUT – Aalborg Teater
ROMEO OG JULIE 8.0 – C:ntact/Betty Nansen
HJÆLP! – De flyvende grise/republique
2014
BETON – Aalborg Teater
NINA AND THE SYMPHONY OF SORROWFUL SONGS – Den Danske Scenekunstskole
LEVITATE – Den Danske Scenekunstskole
2013
CORPUS -Den Danske Scenekunstskole/Huset Teater
PERPLEX – Aalborg Teater
IDIOTEN – Den Danske Scenekunstskole
2012
MOR OG BARN – Den Danske Scenekunstskole
2011
ELEONORA -Den Danske Scenekunstskole
Priser:
BRØDRE HARTMANNS DIPLOMPRIS (2020)
LYDEN AF DE SKULDRE VI STÅR PÅ
Reumert. Årets Musikteater Forestilling (2018)
BETON
Reumert. Årets Forestilling (2015)
ELEONORA
Best performance FIST07 (2012)
Andre priser til forestillinger:
MÅGEN
Reumert Talentpris(Skuespil) Rosemarie Moesbæk
LYDEN AF DE SKULDRE VI STÅR PÅ
Reumert Årets Scenedesign Christian Albrecthsen / Mathias Hersland
DRENGEN DER VILLE VÆRE VÆGTLØS
Reumert Talentpris(Skuespil) Nanna Skaarup Voss
SIDST PÅ DAGEN ER VI ALLE MENNESKER
Reumert Talentpris(Skuespil) Simon Sears
BETON
Reumert Årets Dramatiker Thomas Markmann
Reumert nomineringer:
MÅGEN
Bedste instruktør – Nicolei Faber
DRENGEN DER VILLE VÆRE VÆGTLØS
Bedste kvindelige hovedrolle – Ena Spottag
Bedste kvindelige birolle – Hanne Windfeld
Bedste scenografi – Christian Albrechtsen
Bedste manuskript – Thomas Markmann
Legater:
Danske Sceneinstruktøres legatudvalg – 2023
Statens Kunstfonds arbejdslegat – 2019
Statens Kunstfonds arbejdslegat – 2016
Statens Kunstfonds udviklingsrejselegat – 2015
Statens Kunstfonds Directors lab. – 2015